Jestem sam w domu - o niebezpieczeństwie w domu, szkole, na drodze
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3830 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program pokazuje jakie działania chcemy podjąć, by zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w szlole, w domu, w drodze do szkoły.strazą pozarną pielęgniarką. Sprawdzony, przuniósł bardzo dobre efekty
Program profilaktyczny "Jestem sam w domu" DLA UCZNIÓW KLASY I -III PROGRAM OPRACOWAŁA MGR IWONA NAKONIECZNA I CELE PROGRAMOWE
- Pogłębianie wiedzy oznakach drogowych
- przygotowanie do zdobycia karty rowerowej
- wdrożenie do bezpiecznego poruszania się po drogach
- znakowanie rowerów
- wdrażanie do ograniczonego zaufania do psów
- zapamiętanie telefonów alarmowych, nabycie umiejętności posługiwania się nimi
- przygotowanie do prawidłowych zachowań podczas pożaru
- pogłębianie wiedzy o poparzeniach i sposobach ich unikania
II CELE OGÓLNE
- Wyposażenie ucznia w wiadomości i umiejętności, które pozwolą mu czuć się bezpiecznie i być bezpiecznym w domu i w szkole
- Kształtowanie nawyku unikania sytuacji stwarzających zagrożenie
- Nabywanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji w sytuacjach niebezpiecznych
III CELE SZCZEGÓŁOWE
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na drodze, jezdni, skrzyżowaniu w drodze do i ze szkoły
- Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo i innych
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz bezpiecznego posługiwania się nimi.
- Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia oraz umiejętności przewidywania
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w każdej sytuacji
- Wdrażanie do aktywnego, bezpiecznego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły
- Wdrażanie do zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych
- Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi
- Spotkania z policjantem, strażakiem, pielęgniarką
- Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego
IV TREŚCI I DZIAŁANIA EDUKACYJNE
- Organizowanie zajęć o bezpieczeństwie w drodze do szkoły i ze szkoły
- Najbezpieczniejsza droga do szkoły
- Bezpieczne i niebezpieczne sytuacje na drodze spowodowane przez dzieci i dorosłych
- Przejście dla pieszych, pasy. Przechodzenie indywidualne grupowe
- Uczymy się orientacji w miejscu zamieszkania oraz otoczenia szkoły
- Poznajemy podstawowe przepisy ruchu drogowego
- Poznajemy podstawowe przepisy dotyczące pieszego (światełka odblaskowe)
- Organizacja spotkań z policjantem.
- Pt. Poznajemy pracę policjanta
- Pt. "czy pies musi gryźć"
- Pt. "jestem sam w domu"
- Pt. "rower to też pojazd" – znakowanie rowerów
- Organizacja spotkań ze strażakiem
- Pt. "ogień moim wrogiem"
- Pt. "co robić gdy zobaczę ogień"
- Spotkania pielęgniarką środowiskową
- Pt. "poznajemy źródła poparzeń"
- Pt. "poparzenia wodą, ogniem"
- Poznanie zasad ruchu drogowego
- Zachowanie się na przystanku, w autobusie
- Budowa roweru
- Nauka jazdy na rowerze
- Sygnalizacja skrętu w prawo, lewo
- Znam miejsca, w których mogę jeździć rowerem
- Jeżdżę pod opieką dorosłych
- Bezpieczeństwo w szkole
- Zapoznanie się z budynkiem szkoły
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych oraz zajęć technicznych
- Zachowanie się na przerwach
- Pomagamy kolegom
- Bezpieczeństwo w domu
- Jestem sam w domu
- Urządzenia techniczne, elektryczne i gazowe
- Opiekuję się młodszym rodzeństwem
- Ktoś obcy puka do drzwi
- Nie otwieram drzwi, gdy jestem sam w domu osobom obcym
- Bezpieczeństwo poza domem
- Informuję rodziców dokąd idę i z kim
- Uzgadniam wraz z rodzicami godzinę powrotu do domu
- Poznaję bezpieczne zabawy
- Unikam kontaktu z bezdomnymi psami i kotami
- Ostrożność w kontaktach z nieznajomymi
- Nie zatrzymuję się przy obcym, gdy nie ma w pobliżu innych ludzi
- Nie przyjmuję żadnych prezentów od osób obcych
- Nie udzielam informacji gdzie mieszkam
- Unikam odludnych miejsc
- Nie wsiadam do samochodu nieznajomej osoby
- Bezpieczeństwo podczas ferii, wakacji, przerw świątecznych
- Rozsądne zabawy zimowe
- Bezpieczne korzystanie ze sprzętów zimowych
- Nie wchodzę na zamarznięte zbiorniki wodne
- Kąpię się w miejscach strzeżonych
- Zachowuję ostrożność podczas prac polowych
- Nie drażnię napotkanych zwieszą
- Unikam kontaktu ze zwierzętami dzikimi
- Nie zrywam i nie jem nieznanych owoców
- Bezpieczeństwo podczas wycieczek szkolnych
- Nie oddalam się samotnie od grupy
- Bezwzględnie słucham poleceń nauczyciela- wychowawcy
- Wiem jak zachować się gdy się zgubię
- Znam adres mój i mojej szkoły
- Niebezpieczne sytuacje zagrażające życiu lub zdrowiu
- Pożary wiem jak się zachować gdy widzę ogień
- Znam numery alarmowe i wiem do kogo zwrócić się o pomoc
- Umiem określić miejsce pożaru
- Poznaje źródła poparzeń
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
- Potrafię dbać o bezpieczeństwo własne
- Dbam o bezpieczeństwo innych
- Nie stwarzam sytuacji zagrażających zdrowiu
- Znam wpływ niewłaściwych gier komputerowych
- Potrafię wybierać odpowiednie do mojego wieku programy telewizyjne
V PODSTAWOWE METODY I FORMY PRACY
- Spotkanie z policjantem, strażakiem, pielęgniarką
- Prace plastyczne
- Ćwiczenie przechodzenia przez jezdnię
- Zajęcia w terenie- rozpoznawanie znaków
- Praca z urządzeniem elektrycznym - piekarnik
- Zajęcia na boisku szkolnym – jazda na rowerze- tor przeszkód
- Wycieczki piesze, autokarowe, kuligi
- Rozmowy kierowane - "ktoś puka"
- Poznanie ważnych telefonów – prowadzenie rozmowy z policjantem, strażakiem, lekarzem
- Drama - "zapal, napij się"
- Symulacje ruchu drogowego
- Zajęcia literackie – przygotowanie przedstawienia pt. "Majowa księgarnia"
VI OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
- Zna podstawowe znaki drogowe
- Rozumie jakie niebezpieczeństwa są na drodze
- Umie prawidłowo przechodzić przez ulicę
- Zna zasady poruszania się po drogach
- Stosuje światełko odblaskowe
- Wie jak zachować się w razie ataku psa
- Unika kontaktu ze zwierzętami dzikimi
- Zna budowę roweru
- Wie jak bezpiecznie jeździć rowerem
- Potrafi powiedzieć "nie" namowom kolegów
- Nie włącza urządzeń elektrycznych gdy jest sam w domu
- Nie otwiera drzwi nieznajomym
- Zna numery alarmowe,
- Potrafi zgłosić niebezpieczeństwo przez telefon
- Dba o bezpieczeństwo swoje i innych
VII REALIZACJA CELÓW Wyżej wymienione cele zakłada się osiągnąć poprzez:
- w każdej sytuacji dydaktycznej poprzez częste przypominanie.
- wycieczki tematyczne
- spotkania
- prace plastyczne
- praktyczne działanie
VIII METODY I FORMY PRACY
- parte na słowie (opis, opowiadanie, pogadanka, dyskusja)
- Oparte na obserwacji (zajęcia w terenie)
- Oparte na działaniu ( zajęcia w terenie, prace plastyczne, gry i zawody)
- Aktywizujące (praca twórcza w grupach, wycieczki, dramy, konkursy, )
IX PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ- EWALUACJA Program był wdrażany w klasie której jestem wychowawczynią przez trzy lata. Wdrażanie następowało na zajęciach lekcyjnych, ale również pozalekcyjnych . Podstawowym sprawdzianem skuteczności programu oraz metod pracy z dziećmi jest ich zdrowie i bezpieczeństwo. Obserwacja zachowań na wycieczkach, boisku, w klasie potwierdza stosowanie zasad bezpieczeństwa. Zaobserwowałam, że znakowanie rowerów przez policję przyczyniło się do spadku kradzieży w naszej miejscowości. Zmniejszyło się również wiosenne wypalanie łąk. Dzieci w mojej klasie nie ulegają wypadkom w domu, w drodze do i ze szkoły. Program został włączony do Szkolnego Programu Profilaktycznego "LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ, NIŻ LECZYĆ" |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|